מידות צמיגים
צמיגים הם החוליה המקשרת היחידה בין הרכב לבין הכביש ויש להם חשיבות גדולה מאוד. בעיות שונות כמו חוסר איזון בצמיג או בעיה בפרונט משפיעות מאוד על חווית הנהיגה, השליטה ברכב והבטיחות באופן כללי. השלכות נוספות הן על צריכת הדלק, בלאי הצמיגים וחלקי רכב נוספים.
מאפייני הרכב השונים ובהם מהירות מירבית, יכולת האצה, משקל הרכב ועוד משפיעים על בחירת הצמיגים המתאימים לרכב. יצרני הרכבים בוחרים בקפידה את סוג הצמיג המתאים ביותר לכל רכב ולכל מודל בהתאם למאפיינים השונים שלו. בחירת הצמיג מבוססת לא רק על איכות הצמיג אלה גם על המידות הנכונות עבורו. הצמיגים המקוריים של הרכב הם הצמיגים שנמצאו כמתאימים ביותר עבור כל רכב והם מבטיחים את הביצועים האופטימליים של הרכב. מסיבה זו חשוב להקפיד על מידות צמיגים לפי סוג רכב ותמיד להשתמש במידות צמיגים מאושרות שנקבעו על ידי יצרן הרכב. שימוש במידות שונות ממידות הצמיגים המאושרות הוא מסוכן וגם אסור.
צמיגי אורון - אורון סבח
איך יודעים את מידות הצמיגים המתאימים לרכב שלי?
את מידות הצמיגים המתאימים לרכבכם תוכלו למצא ברשיון הרכב או מוטבע על גבי הצמיגים עצמם. הסיבה לכך שמידת הצמיג מופיעה ברשיון הרכב היא שעל פי חוק אתם מחוייבים להשתמש אך ורק בצמיגים במידה המתאימה המוגדרת על ידי יצרן הרכב. תוכלו לגלות את מידת הצמיגים הנכונה לרכב שלכם בשלבים הבאים:
- רישיון הרכב- בחלק התחתון של רישיון הרכב ישנם קוד הדגם ומספר הוראת הרישום.
- מאגר המידע של משרד התחבורה- הכנסו לאתר של משרד התחבורה והזינו בתיבת החיפוש את מספר הרכב והוראת הרישום תופיע בעמודה המתאימה.
- את הוראת הרישום (מרשיון הככב או ממאגר המידע) נכניס ללשונית החיפוש באתר משרד התחבורה או נחפש בגוגל. בתוצאות החיפוש נקבל קובץ PDF המכיל את נתוני הצמיג הרלוונטי.
מקרא להבנת מידות הצמיג
מידת הצמיג היא רצף של תווים: התו הראשון הוא אות גדולה באנגלית שמייצגת את מבנה הצמיג, למשל האות R מייצגת צמיג רדיאלי. לאחר מכן מגיעה מספר שמייצג את קוטר הצמיג ביחידות של אינצ'ים. לאחר מכן מגיעה עוד מספר שמייצג את רוחב הצמיג במילימטרים. אחריו יש קו נטוי ואחריו מספר נוסף שמייצג הפעם את היחס בין גובה דופן הצמיג לרוכבו.
כעת אתם יודעים לקרא נכון את מידות הצמיג המוטבעות עליו!
טבלה שמסבירה כל פרמטר בייצוג מידות הצמיג ודוגמאות:
סוג הצמיג | האות הראשונה בקוד מספרת באיזה סוג צמיג מדובר | האות P מייצגת צמיג לרכב נוסעים. |
רוחב הצמיג | רוחב הצמיג במילימטרים- מדידה שנלקחת מהדופן החיצונית לדופן הפנימית. | רוחב צמיגים נפוץ הוא בין 185 ל235. ניתן למצא צמיגים רחבים יותר במכוניות בעלות ביצועים גבוהים. צמיגים רחבים יותר מציעים אחיזה טובה יותר עם הכביש. |
יחס רוחב גובה | הקו האלכסוני מפריד בין מספר רוחב הצמיג ליחס רוחב גובה. | יחס רוחב גובה לרוב נע בין 35 ל70 כאשר 55 עד 65 זה המספר הנפוץ ביותר. יחס רוחב גובה נמוך לרוב הוא ברכבי ספורט שמספקים תגובת היגוי חדה יותר בפניות. |
סוג הבניה | מעיד על הבניה הפנימית של הצמיג. | האות R מייצגת צמיג רדיאלי- כמו על מרבית הצמיגים כיום. |
קוטר הגלגל | מספר דו ספרתי המייצג את קוטר הגלגל באינצ'ים- כמה רחב הגלגל במרכז שלו. זהו המרחק בין שני אזורי מושב החרוזים. | מרבית הרכבים החדשים מגיעים בדרך כלל עם צמיגים בטווח של 15 עד 18 אינץ'. מכוניות ספורט ורכבי יוקרה לרוב מצוידים בצמיגים גדולים יותר של 19-22 אינץ'. |
מדד העומס | מייצג את אינדקס עומסי הצמיגים- כמה משקל הצמיג יכול לתמוך | לרוב צמיגי המותגים יש יכולות עומס שעולות על דרישות הרכב עליו הם מותקנים. לרוב דירוגי עומס נעים בין 75 (397 ק"ג) לבין 105 (925 ק"ג). |
דירוג המהירות | מייצג את המהירות הגבוהה ביותר שניתן לנסוע בה לאורך זמן. | צמיג עם דירוג גבוה יכול להתמודד טוב יותר עם חום ולספק שליטה טובה יותר במהירויות גבוהות. |
אילו צמיגים תוכלו למצא בצמיגי אורון?
אצלינו בצמיגי אורון תוכלו להנות ממבחר רחב של צמיגים ממותגים שונים מהטובים בארץ. אנו בצמיגי אורון נעניק לכם את השירות הטוב, האיכותי והמקצועי ביותר עם צוות המומחים המקצועיים שלנו- תמיד לשירותכם!
בצמיגי אורון תוכלו למצא את כל מידות הצמיגים בהתאמה לרכב שלכם וצרכים האישיים שלכם בנסיעה. אצלינו תוכלו למצא מגוון צמיגים לרכב פרטי, רכב מסחרי, משאיות, מיניבוסים, קלנועיות, בובקטים ועוד. אנו נבחר עבורכם את הצמיגים המתאימים ביותר בגודל המדויק לכם.
האם מותר לשנות את מידות הצמיגים והג'אנטים?
שינוי מידת הצמיגים היא אחת השאלות הנפוצות בתחום שיפורי הרכב. הצורך לשנות את המידה יכול לנבוע מרצון לייצר שיפור אסתטי או מרצון להביא לאחיזה טובה יותר בכביש בשל שיפורים במנוע או במערכת הבלימה. באופן עקרוני מותר לשנות את מידת הצמיגים אך חשוב לעשות זאת באופן מבוקר ונכון. אחרי שביררנו מה מידות הצמיגים המותרות ברכב שלנו, כדיי שהשינוי יהיה רשמי, יש לגשת למכון הרישוי הקרוב לצורך עדכון המידות החדשות ברשיון הרכב.
כאשר בוחרים לשנות חישוקים או צמיגים, נכנס האופסט לתמונה. על מה האופסט משפיע? האופסט משפיע על המידה בה הגלגלים בולטים כלפי חוץ מקשתות הגלגלים וגם קובע את המרווח האחורי של החישוק. ככל שהאופסט קטן יותר או שלילי, כך החישוק יבלוט יותר מחוץ לקשתות הגלגלים אך עלול לפגוש בכנף, במיוחד עם הנמכה, וככל שהוא חיובי יותר הוא עלול לפגוע בחלקי מתלה (בבולם בעיקר). אם אתם רוצים להבטיח התאמה קרובה למה שהיצרן תכנן פשוט בוחרים אופסט שהוא 5 עד 10 מ"מ מהמידה המקורית של החישוק וזה אמור להבטיח מיקום נכון של הגלגל כך שלא יפגע בדפנות בית הגלגלים או בחלקי מתלה עם סיבוב הגלגל וכן לא בולט החוצה מידי כך שהרכב לא יפגע מבוץ ואבנים הניתזים מהצמיגים. היכן תמצאו אופסט שלילי? בעיקר ברכבי שטח (יותר ישנים מחדשים) וזו הסיבה שאתם רואים רכבי שטח משופרים עם צמיגים שממש יוצאים מחוץ לגוף הרכב.
נתון נוסף שיש לקחת בחשבון בעת רכישת חישוק/ג'נט אפטר מרקט זה לשמור על מרווח בין החישוק לקליפרים של מערכת הבלימה. המרווח תלוי בעיקר בעיצוב/מיקום חישורי החישוק וכמובן שבקוטר של החישוק. באופן עקרוני, זו בעיה בעיקר של רכבי ספורט חזקים ויקרים עם מערכות בלימה משופרות ולא ברכבים רגילים יותר.